Het land van genieten - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Elsanne Zoest - WaarBenJij.nu Het land van genieten - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Elsanne Zoest - WaarBenJij.nu

Het land van genieten

Blijf op de hoogte en volg Elsanne

28 April 2014 | Suriname, Paramaribo

Dat Suriname het land van geen stress is , is algemeen bekend maar dat ik mij daar zo in thuis voel zal iedereen verbazen. Geen agenda, totaal geen structuur, geen dagplanning, alles op je af laten komen en genieten van elk klein momentje.
Jeetje wat zal dat weer aanpassen worden in Nederland, wat denk ik gek genoeg moeilijker gaat zijn dan het aanpassen aan Suriname.
Nog een kleine 2 weken en dan vlieg ik (met een klein beetje meer kleur in het gezichtje dan hiervoor) weer terug naar het land van lieve familie, vriendinnetjes, warme douches en weinig tot geen muggen. Helaas is dat het enige klein beetje positieve eraan.
3 maanden is achteraf veeeeelste kort, maar beter weggaan op mijn hoogtepunt dan in een dip. En wat zeur ik, ik ben hier nog een kleine 2 weken.. wat normaal gesproken net zo lang is als een vakantie in het buitenland. Ik geniet !

Aankomende woensdag is mijn laatste stagedag, wat heel apart zal zijn aangezien ik het gevoel heb niet alles te hebben gegeven wat erin zit. Dat is aan de andere kant hier ook onmogelijk, maar voor mij toch een lastig gevoel. ( lekkere Elsanne-Dilemma's weer) De verwachtingen en mogelijkheden liggen hier veel lager, daarnaast vinden ze ook wel dat alles prima zo is. Wat betekend dat je het werk voor hun verlicht en in een flow zit en blijft. Na een mama-peptalk heb ik geprobeerd toch mijn ding toe te voegen, al gauw werd duidelijk dat het niet zo in elkaar zit. Wat nu prima is, want ik heb het geprobeerd.
De band met de kinderen is toch wel heel speciaal, ze beginnen je te waarderen, naar je te vragen en meer contact te zoeken. Het zijn ook echte lieverds (alhoewel na 5 uur tussen 40 kinderen te hebben gezeten, ook ik hoofdpijn heb), waar ik veel van heb mogen leren. Wat weggaan nog lastiger maakt... na 3 maanden ga je namelijk weg op het moment dat de gewenning er net echt is. Deze week hebben ze vakantie dus veel leuke dingen doen en nog even lekker genieten!

Daarnaast heeft de tijd hier afgelopen maand niet stil gestaan en heb ik weer ontzettend veel mogen meemaken. Dat elke dag in steekwoorden opschrijven heb ik ook al opgegeven, jammer genoeg.. dus ik probeer het uit mijn hoofd.
Niet te vergeten heb ik mijn geweldige ervaring van Suriname mogen delen met mijn allerliefste mama en heb ik haar na 2 weken helemaal gesloopt door alles te willen doen wat erin zat (sorry mama). Samen met haar heb ik 5 uur in een bus gezeten, op een hobbelweg, om vervolgens 3,5 uur op een houten bootje te zitten om daarna 5 uur mijn kont niet meer te voelen maaaar wel op een geweldig mooie plek te zijn! Daar hebben wij wakker mogen worden met een onbetaalbaar uitzicht, mogen slapen in hangmatten, heeerlijk mogen eten, ons gedoucht in de rivier, wakker gemaakt worden door aapjes om ze vervolgens banaantjes te voeren, vissen, kampvuur onder een ongekende sterrenhemel, dieren spotten, mama haar 50e (sorry) verjaardag gevierd, mooie wandelingen gemaakt en wat de hele reis afmaakte : De Voltzberg beklommen. Voor nieuwsgierige zoek op google : Voltzberg, en wees trots op ons :). Top 1 trip van SU en een onvergetelijke ervaring.
Mama en ik hebben ook nog een dikke wagen gehuurd ( PIMP ) waarmee mama al linksrijdend met een bonzend hart en een gestreste dochter naast haar, naar Groningen zijn gereden. En nee, daar hadden wij geen vliegtuig voor nodig ! Nog een dagje Colakreek eraan vast geplakt, wat gewoon een en al genieten was.
Nog een last-minute schildpadden/dolfijnen spotten tour gedaan. Wat BIZAR was.. het hele proces van een ei leggende schildpad voor je neus, met een lekker wijntje, (klinkt vies, was het toen niet) meemaken. Niet te vergeten dat die schildpad van ongeveer mijn lengte was.
Daarnaast hebben we van het mooie paramaribo mogen genieten, fotoshoots gehouden (EINDELIJK, foto's maken van jezelf word je echt op gegeven moment moe van), veeel drankjes gedronken en lekker gechilt !
Het was fijn lieve mama XX

Nu is mama al bijna een maand weg en heb ik zoveel gedaan dat ik het niet meer weet. Stappen, drankjes, lekker eten, bootje varen, gedanst, culturele uitstapjes, leuke stagedagen met de kids, Kortom GENOTEN

En oja, voor de vorige lezers van mijn blog. Fietsen ging mij heel goed af he.. Als een engel die niets kon overkomen stak ik straten over, zwaaide ik mij hand even en ging ik voor de auto's langs en toen BOEM bam auw.
"aangereden" door een auto of de auto is "aangereden" door mij, daar zijn de meningen over verdeeld. Back to reality, gewoon weer goed uitkijken. Ik heb er wel een mooi en stoer litteken aan overgehouden en ik heb even heel zielig kunnen doen.

In het paasweekend ben ik naar Avanavero / Blanche Marie geweest. Wat een top trip was dat. Ongelooflijke watervallen gezien, geslapen IN de jungle, gereden over wegen waar mijn autotje 4 x over de kop was gevlogen na 3 pirouetjes en toen doorgezakt was in de blubber, 1 meter lange vissen gevangen en gegeten, kaaimannen/vogels/slangen/kikkers/luiaard/jaquar ETC. gespot, gezwommen tussen de piranja's, watervallen beklommen, op een onbewoond eiland/paradijs geslapen, als eerste groep wezen kajakken door de stroomversnellingen ( geschiedenis gemaakt in SU dus, YEAH), nachtwandelingen door de jungle ( jullie herinneren de spooktochten van groep 8 ? precies dat en dan 10 x enger !) en om het hele verhaal aftemaken de auto uit de blubber geduwd, wat toen voelde als een 1e prijs winnen en heeeel veel gelachen met de lieve tripgenootjes.

Gister koningsdag gevierd in SU, wat erg gezellig was maar ik heb toch wel FB de hele dag vermeden... vandaag een heerlijk dagje naar Overbridge geweest waar ik weer als een kreeftje van ben terug gekomen.
En morgen weer een gezellig dagje stage, waar ik wrs met versierde henna handen van terug kom.

Ja, mijn leven is heel goed.
Kusjes en tot over een kleine 2 weekjes <3

  • 28 April 2014 - 07:21

    Dionne:

    Wauw schat!
    Wat een prachtig verhaal zet je hier toch weer neer!
    Het klinkt allemaal geweldig, ben toch best beetje jaloers!
    Geniet nog maar optimaal daar( dat doe je al maar toch).
    Ondanks dat het daar zo geweldig is en ik je dat niet wil ontnemen, vind ik het ook fijn/leuk dat je weer naar huis komt hihi

  • 28 April 2014 - 08:02

    Anke:

    Weer een geweldig verhaal om te lezen. Het lijkt weer onwerkelijk perfect. Geniet ervan en tot snel!

  • 28 April 2014 - 09:40

    Liesemies:

    Miiieww els wat schrijf je leuk.. miss toch opleiding journalistiek ofzo?!
    Maar hier is t ook weer leuk thuis komen hoor, gaan we naar wilde koeien kijken, stiekem kampvuurtjes bouwen, festival modder in je ogen/haar/neus/billen uitwassen, voor poepende duiven weg rennen, zelf poepen op de wcbril van lies die los zit, de gevreesde wespen zijn ook weer in het land,sonsbeek heeft opzich ook een mooi uitzicht en schuilen voor regen/hagel/onweer, kortom allemaal erg gevaarlijk hier in nl en vol avontuur! Ik wil je ook na dit avontuur aankomende maanden niet zien WANT je bent bijgekleurd..... heb je nog wel de melkflessen wat hoort bij de nederlandse meisjes? Want dan wil ik je opzich misschien nog wel eventjes zien... Alleen je benen dan he!
    Nou bijgekleurde rooie vol met sproeten en langer krullend haar dan wie dan ook, heeeeeeel veel plezier nog ff en ik kan niet wachten om je melkflessen vol handtekeningen van muggen te omhelzen!!!!!
    DIKKKEEE KUS eliesju from the looierstreet netherlands

  • 28 April 2014 - 10:25

    Je Moedertje:

    Hoi allerliefste,

    Jeetje, weer zo'n mooi verhaal.
    Jij blijft mij verbazen....... In SU was ik al verbaasd door de verandering in je hele houding....relax, relax en nog es relax....Het gaat je goed af en idd, het zal ongelooflijk wennen zijn om je hier straks weer aan te passen. Ik heb het ook ongelooflijk goed met jou gehad in SU!! Door jou heb ik heel veel kunnen zien en vooral meegemaakt. Jij was mijn reisleidster en dat heb jij heel er goed gedaan!(wel 2 weken bijkomen in NED, maar dat was het dubbel en dwars waard) Jij hebt mijn SU ervaring onvergetelijk gemaakt en jij bent een heerlijk mens om mee op vakantie te zijn xxxxxxx
    Enne, jeetje kind, wat wordt jij aangestaard, nagefloten en wat zeggen de Suri's vreemde dingen tegen jou. 1tje dan: Ik wil een mug zijn en in je nek zitten, om je bloed te drinken......
    Oke nog 1tje dan: U bent vast de moeder, mag ik U dochter mee nemen om mijn bed stuk te maken, ik koop graag een nieuw bed.....
    En dan bij het afscheid op het vliegveld....foto's van je willen maken omdat zij jou zo bijzonder vinden. Jij laat het over je heen komen en wordt er gelukkig niet arrogant van! ;-)
    Kind, nog heel even en je bent weer hier......ach ook hier kan het wel leuk zijn hoor!
    Maar voor nu......geniet nog maar even en wij vinden dat het nu wel lang genoeg geduurd heeft. In je nieuwe studie mag je vast en zeker weer op buitenlandse stage.......dus!!!
    Ik ben KEI trots op jou en zie je 9 Mei in Amsterdam xxxxtotdemaanenterugxxxx
    ps: Kun je een Barra en pompelmoes voor mij meenemen ? ;-) ;-)

  • 20 Mei 2014 - 15:36

    Jeroen:

    He Elsanne,

    Nou je zal inmiddels wel aan het afkicken zijn van je Suriname trip, hoop dat je niet al te veel ontwenningsverschijnselen krijgt ! Leuk om je laatste reisverhaal nog te lezen, volgens mij heb je wel zo'n beetje alles gedaan wat mogelijk was. In ieder geval een herinnering die je voor de rest van je leven mee kan nemen met hopelijk een heleboel mooie foto's. Nou nu nog de laatste lootjes voor je diploma, maar dat zal je vast wel goed af gaan. Bedankt voor je mooie verhalen en misschien dat ik je nog een keer op de JM zie !

    Groetjes Jeroen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Elsanne

Mijn allereerste reis , alleen , naar Suriname ! Voor 3 maanden ga ik stage lopen in een kindertehuis en genieten van het ( waarschijnlijk ) prachtige land Suriname. Benieuwd ? Ja, ik ook :)

Actief sinds 23 Jan. 2014
Verslag gelezen: 2054
Totaal aantal bezoekers 8079

Voorgaande reizen:

08 Februari 2014 - 08 Mei 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: