deel 2 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Elsanne Zoest - WaarBenJij.nu deel 2 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Elsanne Zoest - WaarBenJij.nu

deel 2

Blijf op de hoogte en volg Elsanne

27 Februari 2014 | Suriname, Paramaribo

Goedemorgen, middag of avond :)

Op dit moment lig ik met een mango als ontbijt in de hangmat een nieuw blogje te schrijven. (Waarmee ik even duidelijk wil maken hoe Surinaams ik aan het worden ben, haha).
Liggen, zitten, slapen, eten en vallen uit de hangmat is een van mijn (vele) favoriete bezigheden geworden. Meer dan heerlijk, maar dat kunnen jullie je neem ik aan maar al te goed voorstellen.

Weer bedankt voor alle lieve geïnteresseerde berichtjes ! Het doet mij erg goed deze te lezen en ik vind het leuk om te zien hoe jullie zo betrokken zijn. Supppper lief!

Eigenlijk heb ik weer eens geen flauw idee waar ik moet beginnen. Ik doe hier zoveel dat ik vorige week maar heb besloten elke dag in steekwoorden op te schrijven, zodat ik niet meer dan de helft vergeet. (Wat erg typisch ik is, dat alles vergeten)
Laat ik beginnen bij het geen waarvoor ik hier ben gekomen, stage lopen in het kindertehuis.
De kinderen raken steeds meer gewend aan mij, net zo goed dat ik gewend aan de kinderen raak. Het zijn hele lieve maar erg ondeugende kinderen, die mij uitproberen tot ze er zelf moe van worden en waar ik nu al veel van mag leren.
Hoeveel ik op een dag doe ligt redelijk aan mijzelf, veel eigen initiatief word wel van mij verwacht. In het begin toen ik niet goed wist wat kon, niet kon en totaal niet mogelijk was, vond ik dit best lastig. Want waar te beginnen met iets onbekends?! Er zit redelijk structuur van bezigheden in de dag,waar ik al bij hielp, maar met die bezigheden vul ik de uurtjes dat ik er ben zeker niet. De moeders kon ik soms helpen met hun werkzaamheden, wat soms ook nog wat onduidelijk verliep. Laat ik kort zeggen dat alles nogal onduidelijk was in het begin.
Toen het contact tussen de kinderen/moeders en mij wat sterker werd, ging de rest eigenlijk vanzelf en nu vul ik mijn dag prima in.
Onderling spreken ze veel Hindoestaans, wat voor mij hetzelfde is als Chinees, en hun Nederlandse taal is redelijk goed (denk aan echte boeren die je nauwelijks verstaat, maar toch Nederlands spreken) . In het begin kon ik er vrij weinig van maken, naar mate je ze kent gaat dit ook beter. Na 3 x , sorry wat zei je? gezegd te hebben, waren ze ook best klaar met mij.. ik moest wel. (Herkenbaar he, mama? Haha)
Dagelijks blijf ik mij nog verbazen over het feit hoe de kinderen en moeders leven en wat hun manier van omgang met elkaar is, wat nog steeds soms even slikken is. Gelukkig blijf ik hier niet lang in hangen en zijn er ook veel mooie en positieve kanten!

De tempel waar zij (verplicht) wekelijks naar toe gaan, gaf deze week een herdenkingsdienst van het zoveeljarige bestaan van de tempel. Deze prachtige tempel zit op het zelfde terrein als het kindertehuis. Ik als Juf Elsanne, moest en zal mee gaan. Meegesleept door de kinderen naar hun kamers werd ik omwikkeld in mijn geleende tempelkleren. De oudere kinderen hadden de sieraden,make up etc. al klaar liggen en zo werd ik omgetoverd in het vriendinnetje van Alladin.
Na 3 uur zitten luisteren naar een Hindoestaans verhaal, Hindoestaanse liedjes (klonk nog steeds als Chinees), begon het gapen toch wel te komen. Lief als de kinderen zijn namen ze mij even mee naar de"toilet".
Toen het klaar was en er een erg lange rij bij het eten stond, de kinderen wisten dat ik nog niet had gegeten, zei een van de kinderen dat ik lekker kon gaan zitten en bracht mij een bord met eten. Hoe lief ?!!

Het fietsen gaat al stukken beter ! Als iemand nu schreeuwt dat ik moet oppassen, zwaai ik zonder een rood hoofd te krijgen en geef ik de auto mijn liefste lach, zonder daarna er nog 5 straten over na te denken wat ik fout deed. Voor de gene die het niet wisten, je rijdt hier links. Mega gevaarlijk. Ik denk dat ik straks geen auto meer durf te rijden.

Het foto's maken, waar iedereen heel nieuwsgierig naar is.. gaat daar in tegen wat minder. Ik had jullie nog niet verteld dat ik er bij de gate, op het vliegveld, achterkwam dat ik mijn fototoestel was vergeten (schaam, dom, stom , schaam). Ja inderdaad.. ik neem alles mee en vergeet dat ?! Nu moet ik dus alles fotograferen met mijn telefoon, wat op een of andere manier toch meer moeite is. Toch al ik er zo wat opzetten.

Daarnaast heb ik al best veel gezien en gedaan! Het is een prachtig land, wat met zoveel verschillende culturen in 1 het ook erg bijzonder (en lekker) maakt. Het eten is zooo lekker dat ik de komende maanden niet meer op de weegschaal durf te staan, de warmte is perfect (alhoewel we soms een regenbuitje hebben.. hier verpest het mijn dag totaal niet), de mensen houden net zoveel van gezelligheid als ik doe en misschien nog wel meer. Eigenlijk alles wat ik doe, of het nou in de hangmat een boek lezen is, aan het water liggen, een drankje op het terras, bioscoop, dansen, eten, bij alles geniet ik 110%. Zelfs bij het fietsen geniet ik nu!
Het enige waar ik nog steeds niet van geniet, is de koude douche. BRRR :(. Ohja .. en bijna te vergeten de muggen. Eigenwijs als ik ben, ben ik al gestopt met mijzelf in te smeren. Het werkt naar mijn idee niet en het spul is zo chemisch dat het mijn nagellak eraf bijt, en mijn slippers kapot maakt. Dus lekker blijven jeuken!

Daarnaast heb ik al best wat lichtelijke katertjes mogen ervaren in Suriname. Het stappen hier is geweldig ! Waar in Nederland de mannen aan de bar staan, duwen ze hier de vrouwen opzij om hun stempel op de dansvloer te zetten. De DJ's laten zo ongeveer 3 x per avond hetzelfde nummer horen, sommige laten zelfs het nummer afspelen waarna een pauze van 3 sec. komt en daarna word het volgende nummer gedraaid. In Nederland zal ik gek worden, Hier vind ik het wel wat hebben!

Een avond was ik lekker aan het genieten van de mensen die de salsa,bachata, merenque en zouk aan het dansen waren. Niet bij stil gestaan dat ik in een kring stond en dus net zo goed de dansvloer opgevraagd kon worden. En ja hoor, ontgroent op de Surinaamse dansvloer ben ik nu ook. Met een heeeeel rood (bijna paars) hoofd en heel veel schaamte. Na deze ervaring heb ik besloten toch maar een lesje te nemen. Maandag is het zo ver ! En ook een sportschool heb ik gevonden, waar ik morgen de eerste groepsles les ga volgen.Met alle vrije tijd die ik heb, kan een paar uurtjes sporten er wel af. Misschien dat ik dan toch de weegschaal op durf.

Mijn respect als jullie dit elle lange verhaal weer hebben afgelezen. Ik hou het weer op word vervolgd.. (houdt het wel spannend, toch :))

Doeeeei bakra's, tatta's, blondies en skoonheden

  • 27 Februari 2014 - 15:30

    Henk:

    Wat een geweldig verhaal weer schatje, we hebben weer genoten.
    De jurk staat je prachtig en we zijn blij dat je het zo naar je zin hebt. (al missen we je wel )
    Wel leuk dat je zoveel van die culturen kunt opsnuiven en daar wat meer van mee maakt dan als je als toerist komt.
    Lieverd geniet met volle teugen en tot hoors

    Dikke kus van ons allemaal

    hvj xxxxx hvj


  • 27 Februari 2014 - 15:43

    Kayla:

    Heey elsanne

    wat goed dat je t zo naar je zin heb en vooral dat je zo geniet!!
    Wij missen je wel hoor hier op droom!
    Je krijgt de groetjes van angela!
    ik lees binnenkort je verhaaltje wel weer!!

    hou je goed en tot snel! !!

    Liefs kayla

  • 27 Februari 2014 - 16:33

    Aafje:

    Hoi meid, leuk om te horen dat je het naar je zin hebt daar, ik mis je wel hoor, maar wat gaat de tijd hard en nu zit je daar al een maand.
    Leuke foto's trouwens en lekker eten.
    Ben benieuwd naar je volgende berichtjes.

    <3 Groetjes en tot snel weer!!

  • 27 Februari 2014 - 19:25

    Je Moedertje!:

    Hoi lieve, mooie stoere dochter!!

    Fijn dat jij je steeds meer op je gemak voelt en alles iets makkelijker in de "chill modus" gaat!!
    Blijf genieten en blijf je verwonderen!! Niets mooiers als je kunnen verwonderen lieverd!!
    Wat zeg je?? hahhaha inderdaad ik herken het en vind het wel fijn dat jij nu snapt wat ik bedoel! ;-)
    Jeuken?? Het jeukt en dan moet je krabben......LOL
    Jij hebt er weer een mooi verhaal van gemaakt en maakt mijn dag weer TOP!! 22 Maart komt steeds dichterbij en ik verheug mij er enorm op het weerzien met jou!
    Goed van je, dat je gaat beginnen met sporten en vooral met dansen!! Hartstikke leuk dat die mogelijkheid zich daar voordoet en vooral dat jij er gebruik van maakt.

    Schatje, geniet en blijf steekwoorden opschrijven(zodat jij niets vergeet) enne...paars staat je MOOI!!

    Dikke zoen en hou van jou tot de maan en terug xxxxxx

  • 28 Februari 2014 - 08:47

    Jordy:

    Zelfs ik lees het Zussie hèhè trots op jou:) mama kan je fotto toestel toch opsturen? Xx veel plezier en s6 denk aan je. X

  • 06 Maart 2014 - 18:40

    Jeroen:

    He levensgenieter,

    Dat klinkt niet verkeerd, met je mango in de hangmat en lekker veel luieren. Wat bedoel je werkvakantie, ha ha ! Nee, fijn dat je je draai hebt gevonden en het contact met de kids ook goed verloopt. Moest wel erg lachen om die dienst in de moskee waar je de ballen van snapt, lijkt me inderdaad best vermoeiend. Ik hoop dat je bij de ontgroening op de dansvloer die paarse jurk hebt aangehad want dat zou natuurlijk een perfecte combi met je hoofd op dat moment geweest zijn. Kan me helemaal voorstellen hoor dat het bloed je dan naar het hoofd stijgt op zo'n moment. Maar wel stoer dat je het gewoon doet op zo'n moment ! Wat betreft je gewicht, geniet er lekker van joh ! De vrouwen in Suriname zijn toch allemaal vol slank zullen we maar zeggen ! moet je je ook een beetje op aanpassen. Grappig dat je op vakantie eigenlijk altijd wel iets vergeet mee te nemen, dat heeft volgens mij iedereen, toch leuk dat je er nog foto's bij hebt gevoegd. Krijg je toch een impressie hoe het er daar uitziet ! Hoop dat je nog hele leuke weken tegemoet gaat en niet te veel heimwee krijgt, wat ook niet raar is hoor !

    Geniet lekker en zorg goed voor jezelf !

    Lieve groet van Jeroen

  • 11 Maart 2014 - 20:36

    Ramona:

    Hé Elsanne,

    Ik hoorde van je moeder dat je een blog bijhoudt van je suri-avonturen..leuk om te lezen wat je daar allemaal meemaakt!! En ook danslessen aan het volgen, tof hoor. Geniet ervan enne..je moeder zit al op heeeeeeete kolen om naar je toe te vliegen ;-)

    Take care,

    groetjes Ramona-collega-van-moeders

  • 11 Maart 2014 - 22:48

    Ruth:

    Heey bakra!

    Wat een geweldig leuk verslag weer :)! Ik zit echte genieten! Alles is herkenbaar!
    Ik ben blij dat je het zo naar je zin hebt en voel je vooral niet schuldig over dat lekkere eten, in Nederland ga je er super veel naar verlangen haha! Heb je al den bezoekje gebracht aan pawiro in blauwgrond? Dat eten is niet te beschrijven lekker haha!
    Chill nog maar even lekker in die hangmat en dans er goed op los:D
    Ik kijk uit naar je volgende verslag!
    Bigi brasa Ruth

  • 12 Maart 2014 - 16:44

    Anke:

    Ha lief nichtje,

    Het blijft zo leuk om jouw berichten te lezen!!! Ik geniet helemaal met je mee! Vooral dat rood worden...eh...paars herken ik natuurlijk maar al te goed hahaha ....als je maar plezier hebt is alles goed toch!
    Heeel veel plezier en krijg die kids maar goed onder de duim ;-)
    dikke knuffel van mij en je nichtjes!! xxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Elsanne

Mijn allereerste reis , alleen , naar Suriname ! Voor 3 maanden ga ik stage lopen in een kindertehuis en genieten van het ( waarschijnlijk ) prachtige land Suriname. Benieuwd ? Ja, ik ook :)

Actief sinds 23 Jan. 2014
Verslag gelezen: 517
Totaal aantal bezoekers 8077

Voorgaande reizen:

08 Februari 2014 - 08 Mei 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: